Design Cabinet CZ

14.09. 2010 - 30.11. 2010

Tváře polského designu

Výstavy

Od 14. září do konce listopadu bude v Národní galerii - sbírce moderního a současného umění probíhat výstava Tváře polského designu - historicky největší prezentace polského designu v České republice.


V Praze se polský design představí ve své hlavní roli: tvorbě vzorů pro sériovou průmyslovou výrobu. Výstava podává přehled nejzajímavějších projektů mladých a zavedených designérů - od nábytku a vybavení interiéru až k autobusům a tramvajím, ale také prezentuje osobnosti a instituce - ateliéry a umělecké školy, které současnou „tvář polského designu" představují.
Kurátorem výstavy je Tomasz Rudkiewicz - polský Designér roku 2008, který během svého dlouholetého působení v zahraničí pracoval mj. jako designér firmy Nokia. Realizoval již projekty téměř ze všech představitelných oblastí: od autobusů přes domácí spotřebiče až k lékařským nástrojům.
Podle Rudkiewicze má design „mnoho významů. Jednou je institucí, podruhé mediálním nástrojem nebo reklamním trikem. Design ale můžeme chápat i velmi jednoduše. Jeho úkolem je vymýšlet předměty pro každodenní potřebu tak, aby bylo naše okolí pohodlné, bezpečné a estetické. Po letech zkušeností vím, jak silně je design spojen s osudem a rozvojem národa. A jak úzce souvisí s historickou zkušeností a tradicí a tvoří základní prvek naší materiální kultury."
Na přípravě výstavy spolupracuje Polský institut v Praze s Národní galerií v Praze a polskými institucemi Pro-design.pl, Akademií výtvarných umění ve Varšavě, Oddělením propagace obchodu a investic Velvyslanectví PR v Praze a Patentovým úřadem Polské republiky.
Výstavu „Tváře polského designu" si můžete prohlédnout ve Veletržním paláci a její „zhuštěnou verzi" pod názvem „Momentka" také v galerii Polského institutu na Malém náměstí.

Kurátor výstavy Tomasz Andrzej Rudkiewicz (nar. 1948)

Absolvent Fakulty jemné mechaniky Varšavského vysokého učení technického a Uměleckoprůmyslové fakulty Akademie výtvarných umění ve Varšavě. Začínal především od projektů lamp a osvětlení. Společně se svým bratrem Jakubem proslul například sérií lamp Reflex z roku 1979, které se odlišovaly svým jednoduchým a zároveň elegantním provedením v záplavě šedi a nevýraznosti průmyslové výroby pozdního komunismu.
V roce 1987 emigroval do Finska, kde začal pracovat v návrhářské firmě E&D DESIGN (tehdy největší na finském trhu). Navrhoval nábytek, sportovní vybavení značky Tunturi, elektroniku a mobilní telefony firmy Nokia. Specializoval se na využití počítačové techniky v designu. Je oceněnován především za schopnost propojení hlubokých znalostí v oblasti technologie výroby s vizionářským designovým návrhářstvím.
V roce 1995 se rozhodl pro návrat (nejdříve pouze částečný) do Polska a zapojil se do procesu revitalizace polského designu. Založil - opět společně s bratrem Jakubem - studio NC.ART, které v současné době zaměstnává 15 designérů a inženýrů-konstruktérů.

Mezi projekty NC.ART patří mj. stálá spolupráce se společností AMICA (domácí spotřebiče, bílá elektronika), osvětlení značky ELGO, ale také tramvaje (značka Alstom, realizované projekty pro městskou hromadnou dopravu v Katovicích a ve Varšavě), autobusy Solaris (exportní verze pro Maltu), interiéry autobusů Volvo. Mezi hlavní oblasti působení dále patří lékařské nástroje, nábytek a interiérové doplňky a elektronika. Vedle modelů pro průmyslovou výrobu se Rudkiewicz věnuje svému oblíbenému oboru - připravuje malé série prototypů krytů osvětlení. NC.ART využívá programy CAD a numerické metody tvorby modelů a prototypů.
Andrzej Rudkiewicz patří mezi nejaktivnější postavy současného polského designu a je velkým propagátorem tohoto odvětí. V roce 2005 se stal spoluzakladatelem nadace DESIGN.PL, s níž o rok později připravil první velkou průřezovou výstavu polského průmyslového designu (její zlomek byl vloni prezentován v Praze v Polském institutu). V roce 2008 byl za celoživotní dílo, a zvláště pak za „důsledně nepokorný přístup" oceněn titulem DESIGNÉR ROKU, který uděluje prestižní Institut designu. Ke své nepokoře Rudkiewicz poznamenal: „Designér nikdy nepracuje sám, vždy v trojúhelníku s inženýrem a odborníkem na marketing. Ale občas se jim musí umět vzepřít. Lidé od marketingu by chtěli, aby každý projekt rozdrtil konkurenci. A poctivý design musí být klidný a čitelný."

Maciej Ruczaj
Více informací na www.polskyinstitut.cz

Veletržní palác Národní galerie v Praze, tř. Dukelských hrdinů 47, Praha 7 - Holešovice

 

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu