29.08. 2024
TVORBA FOTOGRAFA ZDĚNKA FIŠERA V NOVÉ MONOGRAFII
Recenze
Osobností fotografie se člověk nestává jen slávou své tvorby, ale také tím, co pro tento obor umění udělá. Ing. Zděnek Fišer, dnes známý fotograf, který zanedlouho oslaví sedmdesátiny, se zapojil do fotografického dění během studií na Vysoké škole dopravní v Žilině ve druhé polovině 70. let minulého století. Založil tvůrčí skupinu Oči, která se nechala oslovit dobovým trendem dokumentární fotografie a uspořádala několik akcí zachycujících různé roviny života vysokoškolských studentů. K fotografickému dokumentu tehdy patřilo, že záhy byla uspořádána výstava mimo galerie, přímo v místech života, na který byly soustředěny objektivy. Na Slovensku přišly Oči s tímto trendem první, což jim zajistilo místo v psané tuzemské historii fotografie. Nebylo divu, že práce Fišera a jeho kolegů se pak objevily v první stálé expozici dějin české a slovenské fotografie v Muzeu umění a designu v Benešově u Prahy.
Po návratu do Čech Zděnek Fišer pokračoval v organizační práci, vedl galerii fotografie v Ústí nad Labem a vyučoval v kursech pro začínající tvůrce. Ve vlastní práci provedl změnu, která se podobala vývoji tvorby slovenského fotografa Martina Martinčeka, jež také začínal s černobílým sociálním dokumentem. Zatímco Martinček se pak zaměřil na barevnou výtvarnou fotografii přírodních detailů, Fišer se začal zabývat ženským aktem v krajině. Užíval při tom klasický styl, jaký v 70. létech učil profesor Ján Šmok na pražské FAMU.
V současnosti, kdy nastal čas ohlédnutí, ústecké Studio H vydalo monografii Fišerovy tvorby se zaměřením zejména její druhou etapu – barevný akt. Uvedení publikace provázela v červnu reprezentační výstava v muzeu Města Ústí nad Labem.
Bohuslava Nekolná