Design Cabinet CZ

13.12. 2010

Typografie/Grafický design

Recenze

Autoři Gavin Ambrose a Paul Harris sepsali pro britské nakladatelství AVA Publishing publikaci Typofrafie / Grafický design. O to, že kniha může velmi dobře sloužit pro grafické designéry, operátory DTP, webmastery a marketéry se zasloužil také precizní překlad a úprava Pavla Kočičky, autora domácí publikace Praktická typografie.

Kniha má nejen jednoduše popsaný a utříděný obsah, ale také grafickou úpravu, která nezasvěcenému i zasvěcenému čtenáři umožňuje dobře orientovat se v jednotlivých tématech. Nabízí různé aspekty typografického designu, přičemž každá kapitola obsahuje množství příkladů kreativního využití typografie v designu od předních současných designérských studií (většinou britských). Publikace dokazuje, že typografie je jedním z nejvýznamnějších prvků, které tvoří charakter a emoční vlastnosti grafického designu. Jasně také potvrzuje, že typografie není statická, ale stále se vyvíjí. Objevování historických souvislostí a odkazů ve výkladu knihy je pro poučeného laika vzrušující.

Třídění do šesti kapitol je velmi logické: První z nich, Pohled na písmo, nabízí vysvětlení nejběžnějších typografických pojmů, základní informace o tvarech znaků a typografií (například písma a fonty, kurzíva, nakloněné písmo, anatomie písma, absolutní a relativní jednotky). Kapitola Klasifikace písem přináší rozdělení písem do kategorií (například písma lomená, antikvová, grotesková, skriptová, grafická). V kapitole Sazba textu jsou informace o základních technikách a strukturách písma, a jak je efektivně využít (například písmové rodiny, číslice, iniciály, zvětšené verzálky, speciální znaky, slitky, neabecední písma, nelatinková písma, proklady, prostrkání, kernit, přetisk a vykrojení). V kapitole Tvorba písma jsou informace o generování fontů, vizuální identitě písma, ručně kreslených písmech, vytváření znaků. Kapitola Realizace písma upozorňuje na vliv umístění písma, výběru papíru a na tiskové techniky. Kapitola Písmo v praxi zkoumá některé méně obvyklé požadavky a potřeby, které typografie přináší. Závěrečná část knihy přináší slovníček nejčastěji používaných termínů, který je nutný pro grafické designéry, ale i pro zájemce o tuto oblast tvorby a pro novináře a publicisty, kteří přicházejí s typografií a grafickým designem do těsného kontaktu.

Gavin Ambrose, Paul Harris - Design 04:Typography, 2005, AVA Publishing; český překlad a vydání Computer Press, a.s., 2010, 176 stran, ISBN 978-80-251-2967-8 bezplatná linka 800 555 513 http://knihy.cpress.cz

Lenka Žižková

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu