Design Cabinet CZ

29.04. 2010 - 29.04. 2010

Úspěch nakladatelství VŠUP v soutěži O NEJKRÁSNĚJŠÍ KNIHY ROKU 2009

Soutěže

Památník národního písemnictví za podpory Ministerstva kultury vyhlásil výsledky soutěže o „Nejkrásnější českou knihu roku 2009". Do 44. ročníku této soutěže bylo přihlášeno rekordních 248 knih od 129 vydavatelů. Knihy za rok 2009 byly hodnoceny koncem ledna 2010, vyhlášení vítězů se konalo 20. dubna 2010 ve Strahovském klášteře v Praze. V soutěži se umístilo šest knih, které vydalo nebo se podílelo Vydavatelství VŠUP. Ceny převzali tvůrci a za VŠUP prorektor PhDr. Filip Suchomel, Ph.D.

1. místo - Cena Vojtěcha Preissiga
Otakar Karlas - Typografická písma Vojtěcha Preissiga

3. místo - Vědecká a odborná literatura
Petr Keil - 15 let ateliéru AIII

3. místo - Krásná literatura
Milada Marešová - Domácí biograf

Cena Arno Sáňky pro studentské práce
Jan Novák - Game book
Kateřina Šachová - Papír je příběh
Sylvie Currin Kořánková - Nemám tě mít ráda, mám tě prodat

Výtvarná komise: Lubomír DRTINA, Martin DYRYNK, Karel HALOUN, Clara ISTLEROVÁ, Václav JIRÁSEK, Pavel PIEKAR, Jana TICHÁ, Maxim VELČOVSKÝ

Tradice soutěže sahá do roku 1928, kdy její první ročník inicioval sběratel Arno Sáňka. Pravidelně se začala soutěž pořádat od roku 1965 pod názvem Československé nejkrásnější knihy. Od roku 1993 se soutěž jmenuje Nejkrásnější české knihy roku. Do soutěže se každoročně přihlašuje více než stovka nakladatelství a porota složená z renomovaných odborníků hodnotí z technického a výtvarného hlediska přes dvě stovky přihlášených titulů. Cena v této soutěži je pro nakladatele, ilustrátory, grafiky, tiskaře i zástupce dalších profesí prestižní záležitostí. Soutěž je rozdělena do šesti kategorií (odborná literatura, krásná literatura, literatura pro děti a mládež, učebnice a didaktické pomůcky v tištěné podobě, obrazové publikace a katalogy). V každé kategorii jsou vyhlašovány tři ceny, z nichž první je Cenou ministra kultury. Své ceny udílí ještě Svaz polygrafických podnikatelů SČUG Hollar a TypoDesignClub. Studentům je určena Cena Arna Sáňky, loňskou novinkou se stala Cena Vojtěcha Preissiga, kterou uděluje Spolek českých bibliofilů.

1. místo - Cena Vojtěcha Preissiga

Otakar Karlas: Typografická písma Vojtěcha Preissiga
/ The Typefaces of Vojtěch Preissig
Vydala Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze

O knize
Publikace je věnována typografickým písmům významného českého grafika, malíře, ilustrátora, typografa a pedagoga Vojtěcha Preissiga. Ve stručném medailonu jsou uvedena základní data o životě a tvorbě Vojtěcha Preissiga. Vlastní text publikace je zaměřen především na ta Preissigova písma, která postupně vznikala v průběhu jeho působení ve Spojených státech amerických. Některá z těchto písem jsou poprvé (od r. 1925) představena ve vysoce kvalitních reprodukcích a na velkorysém formátu. Pozornost je v textu věnována zejména Preissigově antikvě - prvnímu realizovanému původnímu československému typografickému písmu. Cílem této publikace bylo adekvátní formou uveřejnit unikátní soubor původních písmových návrhů Vojtěcha Preissiga s odborným komentářem autora celého projektu. Publikace je určena nejenom grafickým designérům a studentům tohoto oboru, ale i zájemcům o písmo a typografii z řad širší odborné veřejnosti. Byla vydána na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze ve dvou samostatných verzích - české a anglické v překladu Stuarta Hoskinse. Kniha je vysazena a vytištěna Preissigovou antikvou v digitální podobě, kterou realizovala 1. střešovická písmolijna v Praze (František Štorm). formát 210x325 mm, 32 stran

O autorovi
Otakar Karlas se narodil 26. prosince 1956 v Praze. Studoval na Střední průmyslové škole grafické v Praze (oddělení grafické úpravy tiskovin, 1972-76) a na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (speciální ateliér knižní kultury a písma, prof. Milan Hegar, 1976-82). Jeho výtvarná práce je založena na písmu; vyznačuje se respektem a vědomým navázáním na tradici české typografie. Styl jeho práce je přesně promyšlený, úsporný, neokázalý. Jeho realizace jsou výrazné soustředěnou prací s několika prvky (sémantická hra slovního a typografického vyjádření, uměřená kontrastní barevnost grafických ploch). Navrhl řadu typograřckých plakátů výstavních (UPM, NG, FAMU), divadelních (Divadlo za branou II), autorských filmových (Kino Ponrepo). Graficky upravil knihy pro nakladatelství Albatros, Český spisovatel, Herrmann & synové, Kalich, Kant, Mladá fronta, NLN, Olympia, Paseka, Petrov, Portál, Prostor, Sursum, Zvon a výstavní katalogy (NG, UPM). Navrhuje autorské knižní vazby (realizace František Šiml) a značky. V letech 1991-92 se podílel na řešení grafického designu čsl. pavilonu na výstavě EXPO '92 v Seville (s Janou Žemličkovou a Karlem Čapkem). V roce 1995 byla ve spolupráci s nakladatelstvím Sursum realizována autorská kniha Repoetitorium, jejíž poeticko typografický koncept je založen na užití písem minulosti. (Texty Přemysl Rut, typografie Otakar Karlas a Karel Čapek). S Františkem Štormem spolupracoval na digitalizaci Preissigovy antikvy z roku 1925 a knižních písem Johna Baskervilla a Justuse Ericha Walbauma. Od roku 2000 soustavně spolupracuje jako grafik s fotografkou Dagmar Hochovou a s fotografem Jindřichem Štreitem. Od roku 1996 je členem TypoDesignClubu.
Pedagogická činnost: V letech 1985-95 vedl oddělení grafické úpravy tiskovin na Střední průmyslové škole grafické v Praze, od roku 1997 externě působí na Institutu tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě. Od roku 1998 pedagogicky působí na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde vede předměty nauka o písmu a typografie. V roce 2003 byl jmenován docentem pro obor písmo a typografie.
Ocenění: Nejkrásnější knihy 1981, Cena Arna Sáňky za typografii; Ateliérová cena VŠUP v Praze, 1982; Nejkrásnější knihy 1990, Cena Ministerstva kultury ČR za knihu Umění lhát jako když tiskne (texty Přemysla Ruta); 1995 - Repoetitorium oceněno jako nejkrásnější česká kniha; 1999 - Výroční cena nakladatelství Mladá fronta

 

3. místo - Vědecká a odborná literatura

Petr Keil - 15 let ateliéru AIII
Patrik Zamazal, Maja Horecká Nalevanková, Jakub Chuchlík,
Jana Honecová, Ida Čapounová, eds.: Petr Keil

 

Kniha mapující 15 let působení pana profesora Keila na VŠUP je jednak snahou o reflexi kvalit studia pod jeho vedením a jednak pokusem o náhled na porevoluční vývoj VŠUP, postavení Katedry architektury či způsob výuky architektury obecně. Kromě reprodukcí prací absolventů a současných studentů tvoří knihu rozhovory s pedagogy, kteří se s Petrem Keilem v uplynulých patnácti lety potkávali. Jsou to vedoucí ateliérů, asistenti či pedagogové teoretických disciplín, kteří měli a mají vliv jak přímo na studenty ateliéru AIII, tak i na celkovou úroveň studia architektury na VŠUP. Některé rozhovory byly vedeny živě, jiné pouze anketně.

 

3. místo - Krásná literatura

Milada Marešová - Domácí biograf / Home Cinema
Editorka: Martina Pachmanová
Překlad: Anna Bryson
Grafická úprava: Luboš Drtina
Vydalo nakladatelství Arbor vitae a VŠUP

Malířka a ilustrátorka Milada Marešová (1901-1987) patří k nejzajímavějším osobnostem na české meziválečné umělecké scéně. V době, kdy Marešová studovala na pražské Akademii výtvarných umění, se v jejím ateliéru zrodil unikátní projekt domácího biografu. Mezi lety 1920-1921 vytvořila pracnou technikou malby na sklo nebo na plastovou fólii čtyři rozsáhlé cykly miniaturních, detailně provedených obrázků a koláží, které sloužily jako diapozitivy určené pro projekci. Vrátila se tak k odkazu miniaturního malířství, ale zároveň se přiblížila avantgardním snahám o novou koncepci výtvarného obrazu a rodícímu se žánru komiksu. Domácí biograf Milady Marešové je ojedinělým příkladem využití diaprojekce v českém meziválečném umění. Tato vizuálně atraktivní publikace je koncipovaná jako komiksová kniha čtyř cyklů diapozitivů: „Maestro Chimerini: život a dílo" - „Ritardando (Pohádka o strašném rytíři)" - „Dům smůly (Drama o pěti epochách)" - „Logr (Kriminelní báseň v obrazech)". Velikost obrázků odpovídá přibližně velikosti skutečných políček domácího biografu, tj. 4,5x4,5 cm. Průměrně má každý cyklus kolem 115 políček. Knihu uvádí vzpomínkový text synovce umělkyně Jana Mareše a publikaci uzavírá podrobná studie autorky koncepce Martiny Pachmanové, jež se věnuje významu domácího biografu Marešové pro vývoj české vizuální kultury mezi válkami a sleduje jej na pozadí dobových snah o „nové umění" i na pozadí vývoje kinematografie a komiksu. Kniha vychází v pěti variantách obálky lišících se materiálem nebo použitým motivem.

Cena Arna Sáňky - Práce studentů výtvarných a polygrafických škol

1. CENA ARNA SÁŇKY
Gamebook / Jan Novák / Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze

Kniha vznikla jako semestrální práce v ateliéru Tvorby písma a typografie na VŠUP. Je tištěna dvěma barvami sítotiskem v nákladu 90 ks v sítotiskové dílně VŠUP. Jedná se o interaktivní hru, čtenář knihou listuje zcela nahodile a na poslední stranu se může dostat několika cestami.

 

2. CENA ARNA SÁŇKY
Papelote - Papír je příběh / Kateřina Šachová / Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze

Papelote je španělské slovo a znamená papírový drak anebo také odřezek, nepotřebný kus papíru,
který - místo abychom ho odhodili - použijeme k výrobě něčeho nového. Papelote je právě vznikající papírnictví, které vás zanese do světa nekonečných možností papíru a vnese na vaše stoly (a snad i do vašeho pohledu na papír) nový svěží vítr (www.papelote.cz).

 

3. CENA ARNA SÁŇKY
Nemám tě mít rád, mám tě prodat / Sylvie Currin Kořánková / Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze

Ve své autorské knize, která vznikla jako diplomová práce v ateliéru Ilustrace a grafiky pod vedením Juraje Horvátha a Michaely Kukovičové, Sylvie Currin Kořánková zpracovala téma modelingu a jeho prostředí, které osobně poznala. Kniha se skládá z 20 originálních grafik tištěných autorským ofsetem a tiskem z výšky. Limitovaný náklad signovaných knih je tištěn na A3+ 135g/m2 papíru a je ručně vázána v měkkých deskách.


Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu