Design Cabinet CZ

19.06. 2010

Ústav umění a designu ZČU v Plzni – přehlídka diplomových, bakalářských, klauzurních a semestrálních prací

Novinky

21. 6. – 3. 7. 2010 / Avalon Business Center, Poděbradova 1, Plzeň

Stejně jako tomu bylo na přelomu ledna a února, kdy na tisíci metrech čtverečních výstavních prostor představili své klauzurní a semestrální práce za zimní semestr akad. roku 2009/10 studenti Ústavu umění a designu Západočeská univerzity v Plzni, i na přelomu června a července bude možné zhlédnout klauzurní a semestrální práce tentokráte za letní semestr téhož akad. roku a mimo to i práce bakalářské a diplomové. Půjde o ucelený přehled všech oboru UUD, přičemž na výstavě budou k vidění ilustrace, autorské knihy, knižní objekty, fotografie, videa, designové moěely a široká paleta dalších uměleckých děl z oblasti výtvarného i užitého umění a designu, z nichž mnohé vynikají osobitým a zajímavým způsobem zpracování zadaných témat.

Součástí vernisáže bude prezentace prací studentek ateliéru Fashion design, jejichž zadáním pro letní semestr bylo téma zpracování návrhu oděvu či obuvi „unikátně netrendy“. Toto zadání vzniklo v návaznosti na vypsané téma letošního ročníku soutěže Arts of Fashion 2010, která se bude konat na podzim v USA.

Mezi výrazné práce patří nápady a realizované modely obuvi, které jsou jednak názorově, ale zejména z hlediska zpracování experimentem. Za zmínku stojí například práce studentky 2. ročníku bakalářského studia Lenky Markové, v níž navrhla skeletově řešenou dámskou koženou obuv na principu modelovaných pevných tvaru, obemykajících nohu na způsob lyžařských „přezkáčů“, jejichž vzhled a technické řešení napovídá nové budoucnosti. Tento projekt obuvi a doplňků na tělo od Lenky Markové byl v tuto chvíli vybrán porotou v USA, spolu s projektem její o rok mladší kolegyně Lenky Karasové, pro účast ve finále soutěže Arts of Fashion 2010, které se bude konat na podzim v New Yorku.

Lenka Karasová, studentka 1. ročníku se ve vybraném projektu zabývala oděvním řešením na principu spojení a nového zacházení s folklórními prvky, jako je nejen forma oděvu, ale technický detail v podobě tradiční křížkové výšivky provedené do textilního tisku, a to ve spojení s novými technologiemi využitými v podobě světelných vláken vkomponovaných do textilní techniky. Oba zmiňované projekty překročí svojí náročností zpracování do dalšího semestru.

Velice nápadité jsou též modely Lucie Zendekové, studentky 1. ročníku, které jsou inspirované dámami kyprých tvaru. Mezi další zajímavé práce patří i experimentální modely obuvi studentek magisterského studia. Jmenujme práci Lucie Havašové, která kromě jiného vytvořila zajímavé návrhy obuvi zhotovené s ohledem na ekologii a princip recyklace z nově zaváděných nákupních tašek, z materiálu, který má schopnost rychlého rozkladu v přírodě. Zajímavá je též práce studentky Markéty Pchalkové z 2. ročníku bakalářského studia, která vytvořila technicky náročný model dámské kožené páskové obuvi, která je prostorově tvarovaná tak, aby umocnila 3D dojem.

Ateliér Mediální a didaktická ilustrace se prezentuje sérií klauzurních prací, kde rozhodně stojí za vidění velká 50ti cm vejce, každé jinak podané materiálově, ale i obsahem, a každé v sobě ukrývající knihu na téma Velikonoc - křesťanských, pohanských či na téma Noemovy Archy, židovského pesachu anebo samotného ukřižování Krista.

Kromě toho studenti vytvořili komiks k mezinárodní studentské soutěži Mladý obal, pořádané letos poprvé Czechdesignem. Poprvé byla vypsána i 2. kategorie, komiks v obalu. Studentka 2. ročníku Rufina Bazlova získala právě v této kategorii 1. místo.

V bakalářských pracích nesmí divák přehlédnout petici komiksových knížek, přičemž čtyři z nich jsou na společné téma šumavské pověsti a jsou koncipované jako jedna knížka pro vydání u brněnského nakladatelství Zoner. Každý student měl k dispozici 32 stran a mohl na nich vyprávět libovolný počet pověstí, libovolnou technikou. Každý ze studentů se toho ujal jak graficky, tak i barevným řešením, takže vznikla velmi zajímavá pestrost knihy. Pátou prací jsou komiksy vycházející z povídek židovského autora Etgara Kareta. Každá z těchto povídek je zpracována jinou výtvarnou technikou - od sítotisku po černobílou kresbu tužkou, a velmi pěkně podává onen nezaměnitelný židovský humor.

Studenti 2. ročníku ateliéru Grafický design pracovali na projektu „Prostředí, systém, hierarchie, znaky, výpověď“. Výborných výsledku dosáhl Pavel Týbl s výběrem prostředí vlaku systematicky pozorovaného z hlediska počtu cestujících a přesnosti příjezdu spojů do stanic, převedeného do efektního grafu.

Emotivně působivé fotografie Barbory Klimszové zachycují zajímavě pojímané portréty dívek, které jsou zasazeny do konceptu procesu tvůrčí práce v temné komoře. Oba studenti získali mimo výborného hodnocení i ateliérovou cenu. Zajímavě přistoupila k zpracování tématu kavárny francouzského institutu Anna Jiroutová, která animaci doplnila autentickým zvukovým záznamem z kavárny.

Ateliér Knižní vazba je zastoupen výběrem nejzdařilejších a oceněných autorských knih, přípravných skicářů a výtvarných vazeb s hlubokou drážkou dle Bradela provedených v kůži, zdobených technikou kožené plastiky. Své autorské knihy studenti realizovali za pomocí grafických technik, převážně dřevořezu, linorytu a leptu, jsou tedy jedinečnými originály. Téma „Pravé bohatství se skrývá uvnitř“ pojednali studenti různým a svébytným způsobem. Kupříkladu Veronika Gocová a Michaela Peterková nachází bohatství v přírodě a jejích zákoutích, v hudbě ho spatřuje Olga Yakubovskaya, labyrintem nás provází Jan Šedivý…

Studenti ateliéru META/LL/UM – ateliéru Design kovu a šperku řešili ve svých klauzurních pracích úkol „Mechanická hračka – ornament“. Zajímavé mechanické hračky/objekty jsou bohužel často ve vitrínách, takže si návštěvník musí jejich pohyb jen představovat… Za nejzdařilejší s tématikou ornamentu je možné považovat díla Martiny Dulové, což jsou trojúhelníkové díly vzájemně do sebe zaklesnuté, a tím vytvářející různé plošné sestavy i prostorové útvary. Překvapivá jsou také díla Kateřiny Pelikánové, pracující s pohybujícími se magnety, v jejichž interakci se pohybují kovové piliny. Vynikající práce pracující s optikou odrazu na vyleštěných plochách jäckelových Al profilu, které jsou od Zuzany Babákové, nebo vážně pojímaná hra se stínem znázorňujícím nekonečno od Adama Kasalého. Nakonec je třeba upozornit na individuální magisterské práce Kamila Kurky a jeho kolekci interiérového nábytku využívajícího původně do sběru určené židle. Divák by si též neměl nepovšimnout recyklace sponek, které slouží k zavěšování vánočních ozdob od Marcely Steffanové, která je použila jako minimalistický prvek pro sérii prstenu, náhrdelníků a broží.

Ateliér Sochařství se prezentuje výstavou koncipovanou jako sochařské vnímání prostoru v širším slova smyslu. Stěžejní zážitek nebo stereotypy běžného života nás nutí zamyslet se nad významem a smyslem území, která nás přitahují, oslovují, nutí nás se na ně vracet, chceme se jich natrvalo zhostit nebo tak či onak nás nenechávají chladnými.

Taková místa bezpečně existují a lidé by se jich měli dotýkat, protože ona je i tak poznamenávají. Jsou však i emotivní zážitky spojené se životem či smrtí, které si natrvalo nosíme v sobě a vhodný prostor pro jejich sdělení musíme teprve nalézt. Oba tyto principy si tato akce sochařského ateliéru Jiřího Beránka bere za své. V jednom městě, v jednom domě bude vystavena mapa - mapa s vyznačenými body v České republice. Ony body označují pokusy jednotlivých autoru oslovit diváka nahodilého i hledajícího. Kdo bude mít tu vůli, může se stát nevšedním turistou. Poutníkem do míst,která neztratila smysl nebo jej pomáhají nalézat.

Výstava prací ateliéru Produktový design a Průmyslový design představuje výběr prací všech ročníku. S potěšením lze konstatovat, že vystavené práce studentu představují zdařilá díla na rozmanitá témata. Například předmět pro osobnost či práce na téma dataprojektor. Dále jsou k vidění modely volně stojících van, práce na téma transport sněhu, parková lavička (zde je velice zdařilá série Štepána Jirky), zabezpečovací systém, osobní automobil, přívěs za kolo, soubor dětských hraček a další.

Ateliér Prostorová tvorba – Meziprostředkové dialogy se představuje v Avalonu dvěma základními tématy – „Mapa pachu, jevu a vlastností“ a „Postranními úmysly“. Instalace představuje řešení projektu v různých médiích od fotografie, objektu, instalace až po videoprojekce. Například monumentální skládající objekt posedu uvažovaného do veřejného prostoru řeší Lenka Tyrpeklová. Instalací „Obsazeno“ nás Veronika Konturová upozorňuje na upřednostňování mužů v Číně prostřednictvím své terakotové armády. Ve videoprojekci Vladimíra Tůmy můžeme zhlédnout jeho přípravu na cestu do vesmíru s názvem „Už brzy“ nebo u Ondřeje Viceny jsme účastníky výchovné lekce, kterou syn předkládá svým rodičům ve videoprojekci „Ticho!“

Bakalářské práce jsou kombinací různých médií v prostoru. Například téma „Tiché pošty“ řeší Aneta Zieglerová. Projekt světa anket s názvem „Jedna ku jedné“ od Rudolfa Matějíčka nás zavádí do podivné reality výzkumu. Zdenek Čermák ve své práci „Jiskra v oku“ atakuje legalitu, prospěšnost, účelnost kamerových systému. Lukáš Malák představuje svůj pohled na marnou snahu v projektu „Marnotraty“. U Luboše Krále se dostáváme do světa kabelových sítí v práci „Organismus". Zkoumá, do jaké míry je lze přirovnat k živému organismu. Michal Karlíček vytvořil objekt „Sebediagnostik“ - hru na stanovení vlastní diagnózy.

Ateliér Intermediální tvorba upozornuje na fotografie letristického konceptu Tatány Shamma z 1. ročcníku magisterského studia a Martiny Bernerové z 2. ročníku magisterského studia, která vytvořila na podlaze Avalonu video projekce s taktilním použitím pohybu magnetické energie.

Tereza Fišerová z 2. ročníku bakalářského studia ateliéru Prostorová tvorba předvádí záznam své performance na 6 metru vysokém objektu natřeném termochromatickou barvou a Katerina Kubalová z 1. ročníku bakalářského studia pracovala na objektu stromu z odpadového dřeva a vrátila jej do lepších přírodních podmínek formou videozáznamu z průběhu práce.

Ateliér Multimédií se prezentuje velkoformátovými projekcemi studentu bakalářského studia. Studenti záměrně pracovali na individuálních úkolech, témata si volili sami a na výstavě je možné si prohlédnout šest tematicky odlišných zadání, jejichž výstupem jsou videopráce, multimediální animace, 3D modelace, práce se zvukem a krátké filmy. Jakub Koc z 1. ročníku se zabývá ekologickou tématikou. Náročnou multimediální animací Whale upozorňuje na vztah lidí a přírody skrze pohled mladého kluka, který sleduje, jak lidé umějí být krutí a postupně vybíjejí živočichy - velryby. Ilona Malá také z 1. ročníku se dotýká svojí videoprací tématu zvyku a závislostí, mezi kterými je často velmi úzká hranice. Studentka se snaží sdělit myšlenku, že každý člověk má nějaký zvyk nebo závislost někdy hraničící až s vlastním šílenstvím či posedlostí. Záleží na úhlu pohledu. Téma vykrystalizovalo v kombinovaný hraný a částečně dokumentární krátký film nazvaný L- faktor (videopráce).

Martina Kutálková z 1. ročníku svojí prací Dilema řeší vnitrní souboj autorky vyvstalý spojením mezi jejím zájmem o hokej a nová média. Videopráce sport versus umění vtipně ukazuje, že výsledkem nemusí být geniální dílo nebo zlatá medaile, ale právě ,,umění“ skloubit obojí. Eva Hofmanová z 2. ročníku se zabývala kresbou, malbou a videem interiéru plzeňského bytu. Intimita autorčina obytného prostoru v porovnání s cizím prostorem vyústila ve velmi zdařilou komorní multimediální instalaci na stěně. Martin Koranda z 2. ročníku se zabýval zvukem a na výstavě představuje krátký film Schody. Různé druhy bot v různém tempu a stylu chůze po schodech tvoří rytmickou muziku. Lena Kudláčková z 3. ročníku se pustila do studia programu Cinema 4D. Za poměrně krátký čas se jí podařilo vytvořit devět 3D animací zaměřených na přesun a transformaci známých uměleckých děl do 3D prostředí.

Studenti 2. ročníku bakalářského studia ateliéru Keramický design řešili téma „Kávový set pro ZCU a UUD“. Vznikl soubor čtyř rozdílných řešení, která reagují na potřeby a specifika chodu sekretariátu školy. Za zvláště úspěšné považuji řešení Markéty Kalivodové, která spojením fenoménu čistého designu s tradičním hrnčířským řemeslem (detail oušek) nabízí dokonalou funkci celého souboru, estetickou čistotu i dostatečně široké pole pro další rozvíjení myšlenky.To pro případ, že by se soubor rozrostl o čajový set, popřípadě další solitérní kusy. Přístup Kateřiny Černé je postaven na vtipném řešení úchopu šálku - kalíšku, kde je namísto ouška použita transparentní trubička z plastu, která nabízí nekonečné množství možností výtvarného dotvoření.

Studenti 1. ročníku magisterského navazujícího stupně ateliéru Keramický design řešili téma venkovních umývátek, určených spíše pro privátní potřeby, tedy na zahrady, dvorky apod. Soubor návrhu a potažmo prototypových unikátu pod názvem „Voda v zahradě“ vznikl pro našeho sponzorského partnera závod Elektroporcelán Louny (pobočka Merklín) a řešení každého z návrhu je uzpůsobeno pro výrobní podmínky v závodě. Každý kus je možno přepravit v zavazadlovém prostorou běžného osobního automobilu, a jde o váhu, je manipulovatelný dvěma osobami.

Mezi prácemi studentu 2. ročníku magisterského navazujícího stupně tohoto ateliéru stojí za pozornost nápojový soubor, jehož zajímavé řešení nabízí Petr Švec. Jeho konvička na námořnický grog se tematicky i esteticky vztahuje k tvarosloví lodí. Dále je též interesantní soubor netradičního šperku, v němž autorka Zuzana Stiefová nachází inspiraci v exotických plodech a jádrech nebo peckách. Nechává vyniknout jejich smyslnou a divokou krásu vytvořením robustních korálu, které nejsou určeny ke každodennímu nošení.

Mgr. Lenka Thomayer Opatrná
Více informací na:
www.uud.zcu.cz

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu