Design Cabinet CZ

27.05. 2009

Vichřice na výstavě Maison & Objet 2009 v Paříži

Recenze

Paříž je synonymem noblesy a elegance. Lednový salón bytového zařízení Maison & objet, globální nabídka nábytku a dekorací, musí logicky kráčet v tomto duchu. Než se ale zákazník ponoří do nekonečných komunikací rozlehlého výstavního komplexu, musí projet staveništěm. Obrovská jáma je označena tabulí slibující v nejbližší době další výrazné rozšíření výstavní plochy. Věřme, že investoři celou operaci náležitě zvážili. Nákup přes internet a stále častější nahrazování bombastických expozic na salónech komornější, ale cílenou a podstatně méně nákladnou organizací tzv. „domácích výstav“ v rámci vlastních showroomů je strašák, který výstavnickým expertům nedává spát.

V pařížském areálu Villepinte snad vědí, co dělají. Část hal číslo 5 a 7 totiž tvoří obrovská stanová konstrukce. V zimě je hůře vytápěna a další riziko vzniká v souvislosti se silným větrem. To nastalo právě 23. ledna. Do stanové konstrukce haly 5C se náhle opřel nárazový vítr a stropní tělesa začala divoce komíhat. Než mi došlo, co se děje, začali už okolní návštěvníci zmateně prchat. Za chvíli výstavní rozhlas vyhlásil evakuaci příslušného prostoru. V uzavřené hale zůstal v šatně můj kabát a kufr. Stejně byly postiženy stovky návštěvníků. V duchu jsem si představovala hromadu železných trosek, neidentifikovatelných kufrů, plášťů a následně cestu do pařížského hotelu bez kabátu ve vlaku přeplněném vystresovanými pasažéry. V tomto rozpoložení jsem vnímala opulentní expozice výstavy dost obtížně.

Výstavní rozhlas po několika hodinách vydal pokyny, na základě kterých obrovský dav obsypal nouzový východ z evakuované haly. Z ní postupně personál vynášel zavazadla a kabáty. Výsuvné držadlo mého nového kufru se neobratnou manipulací ve zmatku utrhlo. Musím se přiznat, že jsem to v tu chvíli vůbec neřešila.

Výstava Maison&objet je díky své dlouholeté tradici a s ní související medializaci známá i v České republice. Je typická komplexní prezentací nábytku včetně bytových doplňků. Její cílová skupina je velmi široká, stejně jako počet vystavovatelů a nomenklatura. Pořadatel každoročně v katalogu hrdě uvádí nové vystavovatele. Jejich nárůst vyplývá z vystavovaného sortimentu. Zatímco nábytek se díky jeho vysoké pořizovací ceně, velkému objemu a s ním souvisejícími nutnými úpravami interiéru nevyměňuje příliš často, dokáže krásná váza, nové ložní prádlo či jídelní souprava vnést do bytu svěží náladu.

Výstavní sekce

Výstava je rozdělena do několika sekcí. Skutečnou pastvou pro oči je expozice tzv. „interiérových scén" - série exkluzivních interiérů zařízených s důrazem na nábytek a bytové textilie. Další dílčí výstavou je prezentace výrobců potahových materiálů a textilní galanterie a novinkou je sekce tzv. „projektů" zaměřena na interiéry a jejich stavební složku. Milovníci designového nábytku si přijdou na své na výstavě „Now!" umístěné v samostatné hale.

Výstava klade důraz na současné zařizovací zvyklosti v kontextu s technologickým, sociálním a stylistickým vývojem. To vše ovlivňuje výrobu běžného, ale i exkluzivního bytového zařízení. Unikátní objekty dokonalého dokončení přitahují množství obchodníků, kteří zde hledají nové myšlenky k zařízení bytů, hotelů, paláců a noblesních restaurací. V období ekonomické nejistoty právě inovace a kreativita vytváří ty nejlepší podmínky k jejímu překonání.

Trendy

Na první pohled je patrný maximální důraz kladen na provázání nábytku s bytovými doplňky, a to zejména v oblasti tzv. „interiérových scén". Expozice jimi doslova přetékají. Je dovoleno úplně všechno, všeho je nadbytek, žádná převratná tendence však není patrná, současná doba je eklektická. Půjčuje si detaily z nejrůznějších stylových období.

Aranžmá textilií je vskutku kolosální. V této oblasti lze rozpoznat jisté trendy, které však oproti loňskému roku nejsou nijak převratné. Barvená paleta je nesmírně široká a probíhá ve dvou rovinách - velmi světlé a velmi tmavé. Převahu mají pastelové tóny zelené, hnědé, růžové, fialové, ale i exkluzivní provedení textilií ve zlatých a stříbrných tónech. Oproti Kolínu nad Rýnem se zde vyskytuje podstatně méně fialové a jasně červené, modrá tu prakticky není.

Povrch čalouněného nábytku je tvořen často různými kombinacemi dezénů, které jsou však dokonale sladěny. Nábytek je zdoben knoflíky, řasením, ozdobnými švy. Zdá se, že je na ústupu loni výrazná kombinace „všeho se vším" hraničící občas až s kýčem. Kombinace vzorů nalézají inspiraci ve světě rostlin, zvířat ale i v oblasti geometrie. Vše působí velmi měkce, až mysticky a pohádkově. Některé bytové textilie a koberce jsou velmi plastické, často s různými prořezy, patrná je i inspirace historickými slohy včetně secese.

U současného nábytku existují vedle sebe linie rovná i zakulacená, dominuje dokončení bílého či černého laku s vysokým leskem, klasický a etnický nábytek se často vyznačuje patinou. Stále častěji se v interiéru vyskytují nové formy živého ohně v nejrůzněji tvarovaných solitérních krbech nebo přímo v úložném nábytku.

Výstava Maison&objet probíhá pod taktovkou společného organizátora skupiny Safi ve stejném období jako nástupce zkrachovalého Pařížského salónu nábytku výstava Meuble Paris. Tím se dostává co do výstavní plochy na úroveň Mezinárodního veletrhu nábytku v Miláně. V prezentaci širokého sortimentu nábytkových doplňků nejnáročnějšího aranžmá nad ním bez diskuze získal převahu.

Hospodářská krize, která nás dlouhodobě provází na každém kroku, v opulentních expozicích a na komunikacích doslova přecpaných návštěvníky vůbec není patrna. Možná právě útěk z každodenní reality do světa bohatství a pohádek je pro mnohé Pařížany příjemným osvěžením mysli. Výstava Maison&Objet rozhodně stojí za návštěvu.

Ludvika Kanická
Foto: autorka
Převzato z časopisu Stolařský magazín 4/2009
www.stolmag.com

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu