Design Cabinet CZ

21.03. 2010

Výstava Maison&objet 2010

Recenze

V polovině ledna probíhá téměř souběžně s kolínským salónem IMM v pařížském areálu Villepinte výstava Maison&objet (dům a předmět). Jak vyplývá z jejího názvu, nabízí prezentaci nábytku v kontextu bytových doplňků v celém spektru od běžného až po exkluzivní provedení. Zatímco nábytek se díky jeho vysoké pořizovací ceně, velkému objemu a s ním souvisejícími nutnými úpravami interiéru nevyměňuje příliš často, dokáže krásná váza, nové ložní prádlo či jídelní souprava svého majitele velmi potěšit. Cílová skupina výstavy je tedy velmi široká, stejně jako počet vystavovatelů.

Podobně jako v Kolíně nad Rýnem lze i v Paříži pozorovat určité změny oproti předchozím scénářům. Už tu není výstava Meuble Paris, která vznikla po bankrotu konkurenčního tradičního salónu Meuble de Paris. Přesunula se do zářijového termínu výstavy Maison&objet. Prý to lépe vyhovuje koncovým spotřebitelům, protože novinky roku jsou v tu dobu dokonale připraveny pro trh. Některé firmy ale zářijový termín akceptovat nechtějí a zůstaly v lednu pod hlavičku výstavy Maison&objet.

S přesunutou výstavou odešlo i pár zajímavých akcí. Především to byla již tradiční prezentace tvůrce roku (loni se jím stal François Azambourg, známý designér a experimentátor), dále expozice instituce VIA představující vybrané podporované projekty připravené pro průmyslníky k obohacení jejich výrobních programů, výzkumné instituce typu Innovathèque (materiálová banka) a z portfolia výstavy se ztratily i velmi zajímavé prezentace škol.

Obnovený optimismus

Dalo by se tedy říct, že výstava Maison&objet je určena pro všechny, které zajímá v oblasti bytové kultury bezprostřední budoucnost a už méně její dlouhodobější výhledy a trendy. Na druhé straně však nelze říct, že by zájem o tuto megalomanskou akci poklesl, právě naopak. Statistiky jasně hovoří o tom, že letos akci navštívilo 85 482 profesionálů, což je o celých 13 % více než v loňském roce a hlavní podíl na tom mají mimofrancouzští návštěvníci. Asi nikoho nepřekvapí, že to jsou Italové, Belgičané, Angličané a Němci, ale možná je zajímavý i fakt, že na 10. místě co do počtu profesionálních návštěvníků je Rusko. Ostatně ruská klientela nebyla zanedbatelná ani pro některé firmy vystavující na IMM. Unikátní interiérové objekty dokonalého dokončení přitahují množství obchodníků, kteří zde hledají nové myšlenky k zařízení bytů, hotelů, paláců a noblesních restaurací. Vedle zařízení pro lidi lze na výstavě objevit také předměty pro chování jejich mazlíčků. I to je součást bytové kultury.

Tento vysoký zájem o výstavu deklaruje obnovený optimismus. Po třech letech, kdy trh zachovával spíše vyčkávací pozici, indikují poslední signály návrat do vyjetých kolejí. Strategie výstavy spočívá v nabídce dokonalosti, inovace a kreativity v kontextu s technologickým, sociálním a stylistickým vývojem. K tomu ji slouží hned několik nástrojů, především dílčí projekty výstavy. Mezi nimi vyniká sekce NOW, kde si na své přijdou všichni milovníci interiérového nábytku. Již tradičně obsadila celou halu č. 7 výstavního areálu Villepinte, která letos oslavila 10. narozeniny. Zaslouží si zvláštní pozornost.

Výstava Maison&objet 2010, probíhající v halách 1-6 je rozdělena na další sekce. Nejdokonalejší aranžmá lze obdivovat v rámci projektu Maison&objet – Éditeurs (výrobci bytových materiálů a textilní galanterie) a Scènes d´intérieur (dokonalé interiérové scénky zařízené s důrazem na nábytek a bytové textilie). Další sekci tvoří projekt Maison&objet – projects – (sekce technologií aplikovatelných v interiérech a jejich stavební části) a nakonec jednotlivé kategorie doplňků uspořádané podle typu na textilie, nádobí, stůl, doplňky a exotika. Opulentní výstavu, kde skutečně všechny expozice doslova přetékají nádhernými objekty všeho druhu, zastřešuje velevýznamná osobnost – ikona Francie, symbol krásy, designu i humoru – světově proslulý designér jako Philippe Starck – letošní tvůrce roku 2010. Kdo by však očekával, že ho tu osobně potká, případně uvidí na významném místě výstavy koncentrovaný přehled jeho tvorby, ten odejde zklamán. Philippe Starck výstavu zaštiťuje spíše virtuálně. Na výstavním webu visí jeho různé rozhovory a úvahy o konzumaci a on sám vyzval 10 představitelů mladé generace designérů, aby předvedli svoje realizace.

Co bylo k vidění na výstavě Maison&objet?

Na první pohled provázání nábytku s bytovými doplňky. Výstava jasně deklaruje fakt, že interiér není tvořen „jen“ nábytkem a přináší návod, jak lze vytvořit harmonické prostředí napříč všemi styly a slohy. Pro návštěvníka tak vyvstává složitý úkol: pokud nemá jasně definovaný cíl své návštěvy, je třeba projít všechno. Zajímavý nábytkový objekt může objevit v prostoru prezentace textilií stejně, jako zajímavý bytový doplněk může najít v prostoru designového nábytku. Expozice nejrůznějšími předměty doslova přetékají.

V této změti je těžké nalézt nějaká pravidla. Je dovoleno úplně všechno, všeho je nadbytek. Vedle inspirace z nejrůznějších stylových období je všude patrné prorůstání kultur. Francouzi měli vždy slabost pro exotiku, ta je ostatně předmětem jedné celé haly. Lze zde koupit vázu z hadí kůže stejně jako nábytek a bytové doplňky z libovolného kouta světa, naprostou převahu má ale Budha. Pokud není k mání v podobě sochy libovolné velikosti a materiálu, bude určitě třeba na velkoplošné tapetě expozice květin.

Nábytkové potahové látky jsou nejčastěji jednobarevné plastické, nebo mají výrazný dekor, časté jsou dokonale barevně sladěné kombinace, samozřejmostí je doplnění polštářky a dekami. Klasický nábytek je zdoben knoflíky, řasením, ozdobnými švy. Barevná paleta textilií je nesmírně široká a dominují tlumené tóny. Deklarovaná převaha modré se nekoná, fialová hlásí ústup. Převahu mají tmavé tóny zelené, hnědé, skořicové, zlatá a stříbrná je oproti minulosti méně dominantní. Vzory nalézají inspiraci ve světě rostlin, zvířat ale i v oblasti historických ornamentů a také ve světě exotiky. Vše působí zcela samozřejmě, nenásilně, měkce až pohádkově.

Současný nábytek stále preferuje rovnou linii, dominuje bílá, objevuje se i kombinace strukturální pískované dřeviny dokončené barvou s vysokým leskem. Modrý lesk byl k vidění v jedné expozici. Možná to potvrzuje naznačený trend. Ani klasický nábytek neodmítá inspiraci v minulosti, a to včetně období Starého Říma. Často se vyznačuje patinou nebo vysokým leskem. Poněkud na ústupu je použití živého ohně. Každopádně je zde vidět obrovská snaha vystavovatelů zaujmout a ze závěrečných statistik vyplývá, že k oživení obchodní aktivity skutečně došlo. Zbývá si jen přát, aby překrásné zboží z Paříže bylo brzy k mání i pro spotřebitele České a Slovenské republiky a aby se nestalo jen artiklem pro „horních deset tisíc“.

Ludvika Kanická
Lesnická a dřevařská fakulta MU v Brně
Foto: autorka

Převzato z časopisu Stolařský magazín 3/2010

www.stolmag.com

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu