Design Cabinet CZ

25.07. 2012 - 25.07. 2012

Výstava NOW! 2012

Festivaly a veletrhy

Výstava NOW! je významnou sekcí megalomanské pařížské výstavy Maison&objet. S trochou nadsázky ji lze označit jako „malé Miláno“. Za 12 let své existence nepřestává přitahovat pozornost zejména zvučných italských firem, které se svojí účastí na Maison&objet v počtu 241 firem mají největší zahraniční zastoupení.

V pařížském areálu ve Villepinte najdeme NOW! vždy v hale 7, která se po dostavbě nové haly vynucené zájmem o prezentaci na výstavě přejmenovala na č.8. I když mnozí výstavbu haly v době krize vnímali skepticky, je jisté, že teď i zvetšená výstavní plocha zbožím doslova přetéká. Že nová hala zlepšuje infrastrukturu a přispívá k noblese celého projektu, a to ocení především i ti, kteří před dvěma lety zažili v provizorních stanových halách evakuaci v důsledku vichřice. Paříž také v boji o postkrizového zákazníka vytěžila z loňského bojkotu kolínské výstavy IMM italskými firmami. Svoji absenci na IMM si vynahradily přítomností na NOW! a už tu zůstaly. Některé významné italské firmy (např. Cappellini, Poltorna Frau nebo Molteni) zde ale nenajdeme. Mají totiž svoje luxusní showroomy přímo v centru Paříže. Je tu ale obrovské nebezpečí, že náporu dojmů ze salónu na jejich návštěvu už nezbude čas. Malé Miláno „Malé Miláno“ jsme si zvykli označovat jako „designovou“ výstavu. Toto ne zcela přesné označení souvisí s nadužíváním pojmu „design“. Pokud totiž výrobek pochází ze sériové produkce, je design jeho neoddělitelnou součástí. Otázkou už jen zůstává, zda je dobrý nebo špatný. Současně je design syntézou dalších požadavků na produkt, musí splňovat především ergonomická, ekonomická, estetická a ekologická kritéria. Pojem „designový“ nábytek lze chápat spíše jako nešťastné synonymum dlouhého neatraktivního označení „moderní nábytek špičkového designu“. Sekce NOW! tvoří protipól klasického předekorovaného interiéru ostatních sekcí výstavy Maison&objet. Najdeme tu převážně nábytek minimalistických tvarů s minimalistickým aranžmá, trvalým trendem je retro. Letos se převážně odvolává na tvorbu 50. a 60. let s prvky pop artu a jeho výraznou barevností. Často se cituje nesmrtelný nábytek manželů Eamesových a firmy, které vlastní práva na výrobu nábytku z tohoto období, trendu bohatě využívají. Typickým znakem retra je subtilní podnož sedacího nábytku, šikmé nožičky a tvary úložného nábytku, které až dojemně připomínají začátek historie českých „sektorových systémů“ v dokonalém provedení, využívají však možností současných technologií, např. kombinace dýhy a dokončení na vysoký lesk. Na rozdíl od kolínské „designové haly“ č. 12 je zde k vidění méně masivního dřeva a více plastů s maximálním využitím technologie rotačního tvarování. Trendem je i záměrná „omšelost“ či patina produktu a také outdoorové čalounění. Překvapující je v tomto roce barevnost. Po loňském nástupu modré, která vytěsnila dlouho panující fialovou, je nečekaně pestrá a optimistická. Neutrální šedou a béžovou akcentuje žlutá, oranžová, růžová i fialová s přechodem do oblasti studené modré a zelené. Vzhledem k masivnímu využívání plastů v této sekci se mohou barvy uplatnit v celé šíři těchto frankfurtských trendů. Účinek barev podporuje citlivé osvětlení a svoji roli hraje i vnímání struktury povrchů. O špičkový design se příslušným firmám starají renomovaní designéři. Jejich jména bývají v expozicích zřetelně uvedena, protože vytvářejí „přidanou hodnotu“ produktu. NOW! má každoročně i svého „tvůrce roku“. Tím letošním se stal japonský designér Tokujin Yoshioka, který si vydobyl svoji pozici spoluprací s významnými firmami, například italskou společností Moroso. Začíná se také stále častěji objevovat nová generace mladých tvůrců, kteří mají do budoucna „dobře nakročeno“ a často na nábytek přenášejí svoje mladistvé vize o funkčnosti, jednoduché manipulaci a využití netradičních technologií. Ve vlastním zájmu se výstavy zúčastňují, a to především první dny, kdy základ návštěvníků tvoří potenciální partneři – prodejci. Právě ty je třeba přesvědčit, aby v záplavě konkurence vybrali právě jejich produkt. „Odchytit“ takovou celebritu a případně ji přesvědčit k rozhovoru je téměř nemožné. V rámci úspor jsou na minimum omezovány i tištěné informace. Mnohé firmy nahradily masivní katalogy miniaturními skládačkami. Zabrání si tím hromadnému odkládání nepoužitelných tiskovin do odpadkových košů, což vyžaduje složitou manipulaci. Také CD s obrázky nahradily tzv. flešky, případně dostane novinář přístupové heslo na web, kde si může dané obrázky „stáhnout“. Proto zde platí přísný zákaz fotografování, a to i pro novináře. K jeho povolení je třeba mít tzv. oranžovou visačku. I tak mají vystavovatelé po špatných zkušenostech se špionáží právo fotografování zakázat. Globální trh se stále zmenšuje a nikdo nehodlá svoje know-how vydat bez ekonomického efektu. Dalším nešvarem je černý obchod s registračními vstupenkami na výstavu, a tak jsou návštěvníci vybízeni, aby svoje vstupenky při odchodu odevzdali k likvidaci. Cinna a Ligne Roset Vlajkovou lodí výstavy NOW! je prezentace tvorby klenotu francouzského nábytkářského průmyslu – sesterských firem Cinna a Ligne Roset. Ty od základů obměnily designérský tým a otevírají se mladším a často zahraničním autorům. Spolumajitel firmy Michel Roset má zvláštní dar odhalit talentované tvůrce a jako člen nejrůznějších hodnotitelských komisí často hledá v řadách kolínské studentské soutěže Contest nebo ve výsledcích grantů francouzské nadace VIA. Před několika lety firma vsadila na nedoceněnou ikonu francouzského designu – Pierre Paulina a uvedla na trh redesign několika Paulinových úspěšných modelů. Vzhledem k letošní oblibě retra padesátých a šedesátých let je dnes Paulinův nábytek vlastně velmi „in“. Právě v tomto období totiž začala jeho úspěšná dráha u holandské firmy Artifort. Trendem tohoto roku jsou minisekretáře a ani v této oblasti nezůstala firma svým klientům nic dlužna: předvedla hned tři modely různých velikostí. Czechselection Českou republika se již poněkolikáté prezentuje kolektivním stánkem Czechselection. Pod hlavičkou MPO zde vybrané firmy prezentují nábytek a svítidla. MPO financuje pronájem plochy a reklamní kampaň. Lze zde vidět např. produkty TON, MMinterier, Process, mmcité atd. Samostatnou expozici má firma Artěl. Možná by těch českých subjektů v dnešní době mohlo být víc. Na NOW! by to slušelo jistě i jiným českým výrobkům. Protože ale bylo v uličkách občas češtinu slyšet, lze jen doufat, že se vystavené zboží brzy objeví i v nabídce našich obchodů. Mnohé firmy totiž právě v Česku stále ještě hledají obchodní partnery. Ludvika Kanická Foto: autorka Převzato z časopisu Dřevařský magazín 4/2012 www.drevmag.com

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu