02.02. 2009
Výstava s koncepcí – „Obraz, komunikace, styl, funkce, koncept“ (FUD UJEP)
Recenze
Výstava prací studentů a pedagogů Fakulty umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem
Sbírka moderního a současného umění Národní galerie v Praze, Veletržní palác
26. 11. 2008 - 30. 1. 2009
Poněkud dlouhý název výstavy, jaký v současné komunikačně zkratkovité době těžko hledat, nelhal. Výstava k patnáctiletému výročí založení Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem se od výstav současného českého designu opravdu lišila.Mediálně opěvovaným zvykem se u nás totiž stalo nepracovat s koncepty, ale spíše náhodně shlukovat (pod termínem vybírat, selektovat) a pod marketingově atraktivními názvy prezentovat výrazné individuality nebo studia. Proto na piedestalu českého designu již nestojí průmyslový design (na němž by měla stát strategie státu), ale pop design či art design.
Tomu se výstava ústecké fakulty vyhnula, ačkoliv i ona mohla sáhnout do portfólia bývalých absolventů, kteří se na designérském trhu již dobře „prodávají", a jejichž jména jsou mediálně známá. Tým kurátorů pod vedením konceptu děkana fakulty Michala Kolečka se tomuto zjednodušení vyhnul - představil práce současných studentů, absolventů i pedagogů v pěti navazujících celcích, které rezonovaly se zaměřením jednotlivých kateder a ateliérů. To, že se pedagogové (Alexius Appl, Pavel Baňka, Ilja Bílek, Jan Fišer, Zdena Kolečková, Jana Linhartová, Karel Míšek, Bohdan Mrázek, Štěpán Rous, Jaroslav Prášil, Michaela Thelenová, Markéta Váradiová aj.) prezentují společně se studenty je sympatické (stejně jako video ukázka jejich „sestav" v duchu rock & rollu). Z výstavy tak byl cítit duch školy i nově se rodivší génius loci mimopražské vzdělávací instituce, která se v nedávné době přestěhovala do nových velkorysých prostor. Současně bylo zaznamenání hodné, že škola rozvíjí kreativitu studentů ve všech rovinách - mentální, sociální i technologické. Prolínání jednotlivých témat a oborů podporovala i výstavní grafika, která návštěvníkovi neumožňovala odlišit práce jednotlivých kateder a ateliérů, čímž se ještě více zdůraznila snaha o prostupnost a otevřenost mezi volnou a užitou tvorbou a multimediálním viděním světa, sociální a kulturní sférou i internacionalitou.
Rozsáhlý prostor jednoho křídla Veletržního paláce nabídla škole Národní galerie v Praze - a Fakulta umění a designu UJEP toho dobře využila. Prokázala, že z nesmělých počátků před patnácti léty vyrostla v sebevědomou vzdělávací instituci. Takto by se měly v Praze prezentovat i další vysoké školy a univerzity vychovávající budoucí designéry. Nabídlo by se tak srovnání například s Vysokou školou uměleckoprůmyslovou v Praze, kterou občas média mylně prezentují jako jedinou instituci vzdělávající české designéry. Výsledky domácích i zahraničních soutěží studentů designu však ukazují, že VŠUP roste konkurence, a že po vítězných postech sahají i mimopražské vzdělávací instituce. A to je pro český design dobrá zpráva svědčící mj. o tom, že se úroveň výuky designu zlepšuje a že talentovaní studenti se rodí, vzdělávají a objevují i v jiných regionech.
Lenka Žižková
Více informací na: www.ujep.cz