26.09. 2023
Whisky v lahvi ve tvaru samopalu čelí sankcím
Novinky
Nezávislý panel skupiny Portman pro řešení stížností, což je britský regulační úřad v oblasti označování, balení a propagace alkoholu, vyzval obchodníky ve Spojeném království, aby přestali prodávat skotskou whisky Cosa Nostra Shot. Prohlásil ji za spojenou s „násilným, agresivním, nebezpečným a nezákonným“ chováním. Whisky se prodává v lahvi ve tvaru samopalu Thompson, známého jako Tommy.
Nicola Williamsová, předsedkyně panelu: „Vzhledem k nárůstu trestných činů páchaných střelnou zbraní ve Velké Británii je od výrobce silně nezodpovědné glorifikovat palné zbraně a uvést na trh výrobek v této podobě. Existují četné a jasné známky toho, že výrobek přímo porušuje kodex, a dokonce v roce 2014 byly stížnosti na podobný výrobek téhož polského výrobce (lahev vodky ve tvaru kalašnikovu, lahvička ve tvaru granátu a sklenice s logem Rudé armády, pozn. red.). Panel rozhodl, že samopal Tommy se často používá při zobrazování historických zločinných syndikátů, a přestože není soudobou zbraní, průměrný spotřebitel v něm rozpozná palnou zbraň. Panel tudíž konstatoval, že tvar lahve vytváří přímé spojení mezi lihovinou a nebezpečnou zbraní, což je u alkoholického nápoje naprosto nepřípustné.“
Jen o několik měsíců dříve největší sdružení italských zemědělců Coldiretti podniklo obsáhlé vyšetřování a zjistilo, že přes 300 restaurantů mimo Itálii nese název s tématem mafie, například Don Corleone ve Finsku, Burger Mafia v Německu, Falafel Mafia v USA, El Padrino ve Španělsku či Nasi Goreng Mafia v Indonésii. Nejvíc je jich ve Španělsku (63), následovaném Ukrajinou, Brazílií, Indonésií, Ruskem, Indií, Japonskem, Polskem a USA. Podobně jsou pojmenovány i zahraniční výrobky: Mafia Coffee nebo víno Il Padrino, rajčatová omáčka Chilli Mafia a nejvíc šokující byla právě výše zmíněná whisky. Alessandro Apolito, manažer pobočky, Coldiretti: „Je skandální si myslet, že si někdo koupí věc tohoto druhu, dokonce i jen jako vtip. Pro nás je žertování o takových věcech nepřijatelné. Často je produktech umístěna italská vlajka. Přitom zabírají místo originálním italským výrobkům, což přináší obří ekonomické ztráty našemu potravinářskému průmyslu.“ Marketing spojený s mafiánskými motivy nejen způsobuje neuvěřitelné škody na obrazu Itálie a originálních výrobků, ale také ponižuje nevinné Italy, kteří rukou mafie zemřeli nebo trpěli. Přesto proti němu neexistuje žádné zákonné opatření. Ettore Prandini, předseda, Coldiretti: „Musíme dosáhnout dohody na evropské úrovni, aby k tomu už dál nedocházelo.“
Převzato z: https://www.packaging-cz.cz/2023/09/whisky-vlahvi-ve-tvaru-samopalu-celi-sankcim