01.09. 2016 - 30.09. 2016
Zamkni!
Výstavy
Výstava stojanů na kola studentů Ateliéru průmyslového designu Vysoké školy uměleckoprůmyslové.
Jak lze bezpečně a zároveň esteticky zaparkovat kolo? To ukazuje výstava stojanů na kola Ateliéru průmyslového designu Zamkni! Celý projekt včetně výstavy vznikl na základě spolupráce Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze a města Hradec Králové. Hradec Králové je známým „cyklistickým“ městem a rozšiřování cyklistické dopravy a zkvalitňování jejího provozu je jednou z jeho priorit. Možnost bezpečně odložit jízdní kolo je často rozhodující pro zvolení tohoto druhu dopravy. To si uvědomuje i magistrát města, který se rozhodl oslovit studenty VŠUP s požadavkem na vypracování autorských návrhů stojanů na jízdní kola.
Studenti pod vedením vedoucího ateliéru Ivana Dlabače vytvořili devět inspirativních osobitých návrhů, které se nyní představují přímo v Hradci Králové. Který se nakonec objeví v hradeckých ulicích? O tom rozhodne také anketa, které se lze účastnit přímo na výstavě nebo na speciálních Facebookových stránkách Zamkni. Návrh tvaru stojanů pro všechny standardní tipy jízdních kol musí odpovídat především technickým a funkčním požadavkům.
Výstava potrvá do 30. září 20163.
Vystavující a jejich realizace
Tomáš Růžička
Při navrhování stojanu na jízdní kola pro Hradec Králové jsem se inspiroval gotickým tvarováním katedrály Sv. Ducha na Velkém náměstí. Vytvořil jsem celkem dva typy stojanů: jeden pro kola s rámem končící těsně pod zamykacím otvorem a druhý s otvorem uprostřed stojanu pro kola s různým typem rámů. Mým cílem bylo vytvořit jednoduchý sochařský objekt, který by dokreslil historické náměstí před katedrálou Sv. Ducha, ale zároveň neopomínal moderní část města.
Tom Šindelář
Stojan na kolo je vyroben z laserovaného a následně ohnutého plátu oceli tloušťky 10mm. Vrchní plocha slouží jako odkládací stolek, stojan tedy nabývá další funkci i když o něj není opřeno kolo.
Jan Večerek
Návrh městského mobiliáře pro Hradec Králové je inspirován geografickým rozložením města, soutoku Labe s Orlicí. Využity byly finančně i technicky nenáročné technologie dřevěné kulatiny sloužící ke stabilnímu opření kola o rám a odlitek z litiny s okem pro uzamčení.
Eva Petříková
Mým úmyslem bylo navrhnout jednoduchý, elegantní stojan na jízdní kola, který citlivě doplní prostředí města. Dominantním kritériem byla výška obsluhy, pohodlnost při upínání kola a minimalizování rizika poškození cyklistického rámu. Kovová konstrukce stojanu je proto doplněna gumovým pásem.
Michal Pražský
Stojan na kolo má jednoduchý geometrický tvar, který připomíná stylizované písmeno H, odkazující na název města. Díky středové příčce je možné ke stojanu pohodlně uzamknout všechny typy kol,včetně kol dětských a skládacích. Mým cílem bylo zhotovit jednoduchý, ale funkční stojan, který by zároveň odkazoval na město a originálně by je doplňoval.
Daniel Krejčí
(vytvořeno v rámci stáže v ateliéru designu interiéru a nábytku vedeného prof. Jiřím Pelclem)
Při návrhu betonového stojanu jsem se zaměřil na upevnění kola tak, aby bylo eliminováno riziko poškození laku rámu. Tvar stojanu i konstrukční řešení odpovídají funkci. Leitmotivem projektu je poetická sounáležitost městského mobiliáře v podobě cyklistického stojanu s městským veřejným prostorem.
Konstrukční řešení, umožňuje umisťovat stojan těsně k domům, ale i do volného prostoru. Zamykání je řešeno pomocí ocelového oka, jímž je provlečen zámek. Oko je umístěno pod rámem. Kotvení do země je pomocí vnitřní armatury, jež vystupuje dnem odlitku.
Prokop Strnka
Při návrhu stojanu na kola pro město Hradec Králové, jsem usiloval o jednoduchost, nadčasovost a o co nejmenší výrobní náklady. Dominantním prvkem stojanu jsou dva kruhy, které slouží jako otvory k prostrčení zámku. Výše umístěný kruh je pro kola větší, ten druhý ocení zejména ti nejmenší účastníci provozu - děti. Tvarová čistota a jednoduchost jsou ideální kombinací k tomu, aby stojan bez větší pozornost zapadl do města, a zároveň byl jeho důležitým poznávacím prvkem.
Michael Rosa
(vytvořeno v rámci stáže v ateliéru designu interiéru a nábytku vedeného prof. Jiřím Pelclem)
O co se nejčastěji zamykají kola? Pouliční lampy, dopravní značky, sloupky. Toto se odráží v mém tvarovém řešení stojanu. Motiv trubky/tyče se v urbanismu používá nejčastěji a stává se do určité míry neviditelným. Snažil jsem se jej kultivovat a zpříjemni uživateli. Kovová část chrání zámek, dřevěná kolo. Cílem byl minimalistický vzhled a co nejlevnější výroba. Stojan by měl s městem splynout.
Darek Zahálka
Sendvičová konstrukce znepříjemní vandalovy choutky ničit. Dřevěná konstrukce ze všech stran stojanu bude cyklistovi vyhovovat na těle i na rámu. Jednoduchá montáž je výhodou pro údržbu.
Foyer, 1. patro Centra Celoživotního vzdělávání
Wonkova 1262/1a, Hradec Králové
vstup volný
Připojené soubory
- TZ_UMPRUM - (821 kB)