28.10. 2011
Živěna sbírá ostružiny - logopedická kniha
rozhovory
Logopedická kniha Jany Tiché je odrazem výtvarného i odborného názoru na to, jak by měla vypadat ideální učební pomůcka pro děti. Živěna sbírá ostružiny je vlastně spíš hračka, veliká, krásně barevná obrázková kniha, která nutně přitahuje pozornost, a to nejen dětskou.
Jana studuje grafický design, ale je zřejmé, že kromě schopné grafičky je i vynikající ilustrátorka. Její logopedická kniha je v podstatě postavena na základech volné tvorby, na kolážích, které by mohly samostatně esteticky působit. Ty však byly naskenovány, přetištěny na papír, svázány do jednotného formátu a doplněny o úzké mezistránky s praktickou textovou částí. Texty obsahují nezbytné instrukce pro rodiče, popisy mluvidel a především různá slova, věty, krátké říkanky, které slouží k procvičení problematické hlásky. Právě k nim se tématicky vztahují ilustrace.
V kolážích používá Jana nejrůznější tkaniny, provázky, krajky, mince, často také otrhaný papír. Vytváří tak působivý kontrast různých struktur a hladkého papíru knihy. Jana došla po dlouhém období experimentování k výraznému rukopisu, který je blízký dětskému výtvarnému projevu. Kniha je tedy jako celek poutavá pro malého čtenáře, zároveň ale představuje každá z koláží promyšlenou barevnou kompozici s vysokou estetickou hodnotou.
Jano, logopedických knih na trhu zrovna přehršle asi nebude. Jste si v českém prostředí vůbec vědoma srovnatelné konkurence?
Ano, máte pravdu, nedá se říci, že bychom měli hodně podobně orientovaných knih. Existuje spousta literatury, různých časopisů, procvičovacích sešitů, ale nejsou jaksi dobře uspořádány, takže nejpoužívanější jsou pořád i po několika desetiletích Šimonovy pracovní listy.
Můžete být konkrétnější? Co vidíte jako jejich největší problém?
Pro mě jako nezávislého diváka, by měly být čitelnější, jednodušší, neměly by se tak urputně snažit obsáhnout naprosto všechno. A co se týče grafické stránky, jistě by se dali najít v českém prostředí kvalitnější, nápaditější ilustrátoři nebo grafici, kteří by mohli proměnit knihu „naučnou" i v knihu zábavnou a vizuálně atraktivní.
Motivovala Vás k sestavení Živěny nějaká osobní zkušenost, nebo to byla čistě jen potřeba otevřít opomíjené téma?
Před několika lety jsem měla možnost předělávat logopedické listy pro jednoho logopeda a zarazilo mě, že doopravdy asi neexistuje nic lepšího, jestliže jsou tyto listy v praxi s takovým odstupem nejpoužívanější. To pro mě byla jedna z hlavních motivací. Potom se k tomu přidaly i další věci - třeba že jsem já sama jako malá na logopedii docházela, nebo že prostě neexistuje mnoho dobrých materiálů, které by se touto problematikou zabývaly.
Jistě jste na knize spolupracovala s dětskými logopedy. Byla pro Vás složitá kooperace s lidmi, kteří mají pravděpodobně trochu jinak nastavené vnímání skutečnosti, než má designér, nebo jste si vzhledem k oboustrannému zápalu pro téma rozuměli bez potíží?
Musím říct, že jsem v tomto ohledu měla veliké štěstí, jelikož jsem spolupracovala s paní logopedkou Mgr. Petrou Valentovou, která shodou okolností chtěla na něčem podobném začít pracovat už nějakou dobu. Dohromady nás svedla společná známá, moje kamarádka. Dobře jsme si s paní magistrou rozuměly, protože nás spojoval společný cíl a zápal pro věc.
Díky její otevřenosti novým podnětům a profesionálnímu přístupu k věci to byla pro mě opravdu obohacující zkušenost. Jsem ji za pomoc moc vděčná, jelikož nad tím se mnou strávila opravdu hodně času...
V případě knihy Živěna sbírá ostružiny se nelze nezeptat, kolik Vám zabrala její realizace času. Nijak nechci opomíjet její estetickou hodnotu, ale zrovna tady není možné přejít bez povšimnutí ani řemeslnou stránku - všechny ty koláže musely dát strašně práce...
To máte pravdu, byla to moje bakalářská práce, takže jsem na její přípravu měla zhruba 7 měsíců, ale jak už to tak bývá, začala jsem o hodně později... :o) Nejdéle asi trvalo najít správnou formu ilustrace, které by byla vhodná pro děti, líbila se i mně, souhlasili s ní moji profesoři, oponentka a zamlouvala se i paní logopedce a nezávislým pozorovatelům. Pokud tedy počítám od bodu, kdy jsem začala dělat koláže, tak do finální podoby tak 3-4 měsíce.
Jany Tiché se ptala Eva Grochová
Design Cabinet CZ
http://www.designcabinet.cz/vysledky-dvacateho-rocniku-narodni-ceny-za-studentsky-design-se-blizi
http://www.designcabinet.cz/odorico-pordenone
http://www.designcabinet.cz/sklenik-pestovani-rostlin-pod-umelym-osvetlenim
http://www.designcabinet.cz/giuseppe-variabilni-nabytek-nejen-pro-deti
http://www.designcabinet.cz/lumen
http://www.designcabinet.cz/ventus-energie-sbalena-na-cesty
http://www.designcabinet.cz/individualista
http://www.studentskydesign.cz
http://www.facebook.com/Studensky.design