13.02. 2015
Zlín podporuje rozvoj kreativních průmyslů
Design v souvislostech
Dnes hojně frekventovaný pojem kreativních průmyslů ideálně vystihuje britská definice představující tento segment jako „průmyslová odvětví, jejichž základem je individuální
lidská kreativita, dovednosti a talent a která mají potenciál vytvářet bohatství a pracovní
místa zejména prostřednictvím využití duševního vlastnictví". Jde o obory jako je design, móda, výroba audiovizuálních děl, architektura, reklama a v neposlední řadě i svět digitálních služeb a zábavy.
Na podzim roku 2014 zástupci Statutárního města Zlín společně s Univerzitou Tomáše Bati
a Krajskou hospodářskou komorou Zlínského kraje iniciovali vznik pracovní skupiny, která si klade za cíl stanovit vizi města Zlína jako líhně kreativců a která má doporučovat dílčí kroky při jejím postupném naplňování.
Aby se na Zlínsku takovým odvětvím dařilo a mohly se smysluplně rozvíjet, bylo nezbytné
vytvořit komunikační platformu a koordinovat aktivity vycházející ze vzájemné interakce mezi zástupci veřejné správy, akademického (vzdělávacího), výrobního, obchodního i neziskového sektoru. Vznik pracovní skupiny pro kreativní průmysly byl jedním z hlavních doporučení závěrečné zprávy projektu Kvalitativní mapování města Zlína a Zlínského kraje, který vedla londýnská expertka Lia Ghilardi v roce 2013. Obsahovým jádrem mapování se staly především řízené rozhovory u kulatých stolů i individuální konzultace se zástupci kulturních institucí, místní samosprávy, univerzity, občanských sdružení a podnikatelské sféry.
Zlín se zmíněnými kroky jednoznačně hlásí do společenství měst, která chtějí aktivně hledat
a tvořit příležitosti v kreativních odvětvích. V blízké době mají být zveřejněny evropské i národní programy, které budou rozvoj kreativních odvětví finančně podporovat.
Více informací v příloze.