22.10. 2023
Rozhovor pro Národní cenu za studentský design 2023 – Vojtěch Veverka
rozhovory
Seznamujeme vás s účastníky soutěže Národní cena za studentský design 2023. Blíží se zima, radostné období pro milovníky zimních sportů. V dětství jsme měli tento čas spojený hlavně se sáňkováním. Sáňky mohou však přijít vhod i v dospělosti, zvláště ty, které vám v následujícím rozhovoru představí Vojtěch Veverka.
Do soutěže ses přihlásil se svými multifunkčními sáňkami. Pro koho je tvůj produkt určený a jaké funkce je tedy schopen plnit?
Snažil jsem se vyvinout kompaktní produkt, který budeš moct mít v autě nebo doma, nebude zabírat moc místa a nebude konstrukčně složitý. Na sněhu na něj nasadíš sjezdové lyže a máš funkční sáňky, díky kterým dopravíš zbylé lyžařské vybavení k vleku nebo zavazadla na horskou chatu, ke které není možnost přijet autem. Když není možné používat režim saní, snadno se produkt díky připevnění tahacího postroje promění v krosnu.
Jak tě vůbec napadlo tyto funkce zkombinovat? Bylo to tvým plánem od začátku, či se to vyvinulo až v průběhu práce na projektu?
Funkce krosny byla v projektu přidána přibližně v šesté verzi saní. S první myšlenkou krosny přišel můj pedagog Jan Jaroš, když jsme řešili, jak se samotný produkt bude přenášet. Začal jsem krosny více zkoumat a vnímal jsem, že mají se saněmi často podobná konstrukční řešení. Ve výsledku je funkce krosny při manipulaci s nákladem mimo režim saní velmi užitečná, však historicky patří k základním způsobům přepravy nákladu po horách.
Z jakých materiálů jsou sáně vyrobeny? Vzhledem k tomu, že mají sloužit i jako krosna, jsi jistě bral ohled i na to, aby byly co možná nejlehčí. Kolik tedy asi váží?
Prototypová verze je z oceli, deskového polyethylenu a 3D tištěných dílů. Produkt včetně popruhů váží kolem 2300 gramů. Ovšem při sériové výrobě, kdy by se uvažovalo o použití hliníku a vstřikolisových dílů, by hmotnost mohla být přibližně o čtvrtinu nižší. Hmotnost není v zásadě vyšší než u standardních krosen.
Jakou mají vlastně sáně nosnost?
Nemám to úplně specifikované, ale dva moji kamarádi, kteří mohou dohromady vážit 140 kilogramů, zkoušeli při jednom testu saně dostat na limit. Jejich celkovou hmotnost saně vydržely i přesto, že několik součástí bylo 3D tištěných. Nebál bych se je tedy zatížit podobnou váhou i u sériově vyráběných kusů. Myslím, že velký podíl na vysoké nosnosti saní mají sjezdové lyže, které díky své pružnosti dokáží absorbovat velké rázy.
Pomáhal ti někdo s realizací tohoto projektu?
Na návrhu mají velký podíl vedoucí ateliéru Jan Jaroš a Mirek Bednář i spolužáci, se kterými jsem se o projektu v ateliéru bavil. S výrobou, technickými detaily a prezentačními materiály mi hodně pomáhala rodina i kamarádi. Myslím, že je trochu nutnost u takto rozsáhlých projektů řešit určité detaily s více lidmi, kteří s konkrétními tématy mají větší zkušenost.
Jak jsi s výslednými sáněmi spokojený? Už jsi prototyp testoval v terénu?
S výsledkem, jak ho vidíš, jsem spokojený, ale je na něm ještě spousta věcí, které bych chtěl na saních dovyvinout. Například jsem ještě nevyřešil pevnou oj na tahání, kterou bych chtěl vytvořit díky lyžařským hůlkám upevněným na tahací popruh. Na to bohužel při tvorbě diplomové práce nebyl čas. V březnu jsem vyráběl první prototyp, ten jsem testoval na posledním sněhu v Rakousku. Bylo na něm několik špatných řešení, které jsem ve finálním prototypu optimalizoval.
Byla práce na tomto projektu časově náročná? Jak dlouho celý proces trval?
Dost dlouho trvalo definování konceptu, přibližně dva měsíce, to bylo takové utahané, neměl jsem jasno, jakým směrem se vydat, ale pak, když byl koncept jasný, jsme se začali více zaměřovat na detaily, prototypování a testování dílů. To sice zabralo hodně času, ale bylo to už více věcné a pokaždé to o malinko projekt posunulo. Celý proces trval přibližně sedm měsíců.
Plánuješ uvést tento produkt do běžné výroby?
Zatím ne, těším se ale na zimu a na testování, tam bych mohl změnit názor. :)
S jakými potížemi ses při práci na tomto designu potýkal? Přepadly tě během práce na projektu nějaké pochybnosti? Musel ses vypořádat i s komplikacemi?
Pochybnosti byly po celou dobu projektu. V procesu byla spousta složitých, nevhodných řešení, která kdyby zůstala v původním stavu, tak by koncept dost poškodila.
V této soutěži jsi už jednou uspěl, a to sice v roce 2021, kdy jsi za své sněžnice Bigfoot získal nejvyšší ocenění. Co tě přivedlo k tomu zkusit štěstí v soutěži Národní cena za studentský design znovu?
Vlastně to samé jako minule, vedoucímu ateliéru se projekt líbil a doporučil mi, abych se přihlásil. Zároveň se mi minule průběh i organizace celé soutěže líbila, tak jsem si říkal, že u konce studia této možnosti znovu využiji.
Tyto sáně jsi navrhoval jako svou diplomovou práci v rámci studia Fakulty architektury Českého vysokého učení technického v Praze. Jak jsi se studiem na této škole spokojený a v čem tě zdejší prostředí ovlivnilo?
Škola je to super, plná zkušených vyučujících a chytrých studentů. Na FA si ateliér můžete vybrat libovolně v průběhu studia, tento způsob mi přijde dost funkční, člověk si snadněji najde zaměření. Co mě na FA trochu mrzí je výrobní vybavenost dílen, to se ale může celkem snadno zlepšit.
Jak důležitá je pro tebe reakce tvého okolí na tvou tvorbu? Snášíš dobře kritiku?
Součást designu je získávání zpětné vazby na produkty, které děláš. Proto se lidí hodně v procesu ptám a zajímá mě jejich reakce. Kritika je pro mě důležitá, ovšem člověk musí být schopen odfiltrovat tu nekonstruktivní. Z počátku je to ale dost náročné.
Máš nějakou zásadu, kterou se snažíš v rámci své designérské práce řídit? Na který svůj výtvor jsi nejvíce hrdý?
V poslední době se snažím v procesu nebránit krokům zpět, když nejsem s aktuálním stavem spokojený. Naopak se je snažím vnímat tak, že se skrze ně zkušenost propíše do výsledku.
Na každý svůj produkt jsem hrdý v něčem jiném. :) Projekt Bigfoot je pro mě důležitý kvůli týmovému duchu, který v něm dřímá, sáňky provázel zábavný vývoj a porcelánový Džbánek zase vyzdvihuje krásu řemesla.
Je pro tebe v designu důležitá aktuálnost a reagování na současnou situaci? Snažíš se například při práci zohledňovat ekologičnost?
Do jisté míry ano.
Toto mě zajímá už před začátkem projektu. Samotné zaměření by nemělo být nějak tragické pro životní prostředí. Například z principu bych nefandil navrhování automobilu s dvanácti válcovým motorem. Samotné sáňky nejsou z kompozitních materiálů, díly se dají snadno rozdělit a lze je recyklovat.
Máš oblíbené materiály, se kterými rád pracuješ?
Nejvíce mám rád kovy a jejich limity. V poslední době se snažím co nejvíce vyrábět a řešit kovové detaily u prototypů sám, to mě baví! :)
Kdo tě nejvíce ve tvé tvorbě podporuje? Za kým jdeš pro radu, když nevíš, jak dál?
Nejvíce asi přítelkyně, často se jí ptám a má od projektu zdravý odstup, to mi pomáhá. Jinak v závislosti na zaměření je to rodina, kamarádi, lidi ze školy. :)
Máš nějaký designerský nebo umělecký vzor? Kdo je pro tebe inspirací?
Dlouhodobě se mi líbí tvorba Marca Newsona. Jinak hodně sleduji módní a technologické značky, u těch je dobře vidět aktuální stav designu.
Kde hledáš nápady pro svou tvorbu?
Koukám kolem sebe, rád zkouším nové věci, hledám prostor pro inovace. :)
Máš nějaký sen v oblasti designu? Čeho bys chtěl jednou dosáhnout? Živíš se designem?
Teď se designem živím a baví mě to, chtěl bych se v tom posouvat. Sen ale vysloveně nemám.
Jak jsi se k designu dostal? Myslel sis odjakživa, že budeš designérem, nebo jsi v dětství snil o jiné profesi? Co pro tebe design jako takový znamená?
Design mě bavil od malička, v té době jsem akorát nevěděl, že se to takto jmenuje. :) Design je pro mě tvorba konceptu a jeho slučitelnost s estetikou, marketingem a konstrukcí.
Stává se, že tě někdy trápí tvůrčí krize? Máš nějakou strategii, jak ji úspěšně překonat?
Stává, ale ne nějak extrémně. Nejvíce mi na to asi pomáhá odpočinek v přírodě nebo sport. :)
Na čem právě pracuješ? Jaké jsou tvé plány do budoucnosti? Chceš například rozšířit svou kolekci sportovního vybavení?
Aktuálně řeším vývoj produktů v nové práci, tvořím design webu, a posouvám dál projekt Bigfoot.
Jak odpočíváš? Co tě kromě umění či designu baví a nabíjí energií?
Nejvíce asi příroda, sport, kultura nebo dobrá večeře.
Co tě v poslední době potěšilo?
Naučil jsem se řezat závity, jedna z radostí spojená s vyráběním prototypů z kovu. :)
Děkuji za rozhovor a přeji hodně štěstí v tvorbě.
Julie Vojtková
Práci si můžete prohlédnout také na: https://www.studentskydesign.cz/cs-cz/detail/763/