Design Cabinet CZ

01.12. 2018

Rozhovor s nositelkou ocenění Excelentní studentský design 2018 Soňou Juríkovou

rozhovory

Přinášíme Vám rozhovor s nositelkou Excelentní studentský design 2018, Ceny ředitelky Uměleckoprůmyslového musea, Ceny nakladatelství Albatros Media a Ceny studia Design ATAK, kterou je Soňa Juríková z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. Soňa vytvořila Slabikář - do světa slov

Kdo je Soňa Juríková?

Soňa je jednou rukou ilustrátorka a druhou grafička, ale nyní především studentka 1.

ročníku magistra v Typolabu na VŠVU v Bratislavě u Pala Bálika. Ilustrace je pro ní vášeň a velmi osobní záležitost, grafika je tak nejlepší kombinací obou disciplín. Ve volném čase sportuje, pracuje ve studiu Breisky, cestuje, občas maluje a občas maluje i v Mongolsku.
 

Jaké máš pocity po udílení cen? Jakou máš radost z Excelentního studentského   designu a dalších ocenění, které jsi získala?
Byla jsem samozřejmě velmi mile překvapena, rozhodně jsem nečekala, že získám tolik ocenění. Povzbudilo mě to k další tvorbě.
Všech ocenění si moc vážím, ale největším oceněním je pro mě to, že se pracuje na      vydání Slabikáře, budou se z něj děti učit každý den, a bude to učebnice vskutku pro všechny (ne)obyčejné děti - ne jen pro elitu. Tato skutečnost mne velmi těší.
 

Proč ses rozhodla zpracovávat slabikář? 
Už dlouho jsem měla v hlavě ideu zpracování nějaké učebnice, protože nejsem spokojená s jejich vzhledem. 
Také jsem se velmi soustředila na to, že učebnice nejsou jen pro děti, ale že s nimi pracují také učitelé a rodiče žáků. To jsem se snažila ve své práci zohlednit a vytvořit graficky čistou učebnici s dostatkem prostoru pro poznámky, kresbičky, aj.
A proč je tato oblast tak zanedbávána, když spousta vydávaných knih je zpracována kvalitně? Je to dáno mnoha faktory, vzhledu učebnice se nevěnuje taková pozornost jako obsahu. Je to velká škoda, za každou takovouto publikací je spousta práce, bylo by dobré takovéto knihy dotahovat do konce i graficky.
Při tvorbě Slabikáře jsem si uvědomila, že zpracovat učebnici však není zas tak                       jednoduché, jak se může na první pohled zdát. Učebnice je velmi specifická publikace, neplatí v ní tak "jednoduchá" pravidla jako v hladké sazbě, neboť každá strana je zcela jiná, cvičení se mění, pracuje s různorodými fotkami a ilustracemi, je třeba vytvářet s dynamiku dvoustrany úplně jinak. Ve Slabikáři to ještě není tak složité, neboť cvičení jsou podobná a lze snadněji aplikovat vytvořený layout.
Součástí mé bakalářské práce byl i návrh layoutu dalších dvou učebnic, kde jsem si vyzkoušela, že každá dvoustrana je vskutku jedinečná a je náročné sjednotit vizualitu celé publikace. Prakticky jsem měla možnost vytvořit reálnou učebnici češtiny pro cizince, kterou jsme kolektivně zpracovávali ve Studiu Breisky od léta tohoto roku. Zde jsem využila nabitých zkušeností z bakalářské práce. Přesto to byla práce velmi zdlouhavá a        náročná, ale výsledek stojí za to.Ale možná to je právě ten důvod, proč učebnice nejsou zpracovány tak dobře jak by si zasloužily - každá kvalitní práce chce svůj čas, kterého je při vydávání bohužel málo.“
 

Myslíš, že kromě čtení by se děti měly učit estetice?
To je těžká otázka, protože se pak může stát, že pak estetika bude brána jako "předmět ve škole", ne jako součást každodenního života. Vkus a estetiku je třeba pěstovat přirozeně - ve veřejném prostoru, doma od rodiny, výběrem knih. Je ale pravda, že minimálně základ estetiky by se nějakou nenásilnou formou vyučovat mohl. Nebo (pro nás grafiky ještě lépe) základy grafického designu - každého grafika zvedne ze židle tvrzení o "logu za milion", přitom víme, že se například jedná o celý vizuální styl, který zabral desítky hodin náročné práce.
 

Pamatuješ na svůj první slabikář? Pokud ano, jaký byl?
Ano, pamatuji si ho velmi dobře. Byl to slabikář z roku 1996 od Jiřího Žáčka s ilustracemi Heleny Zmatlíkové. Slabikář jsem moc ráda neměla, kvůli stylu ilustracím, ale to je jen subjektivní

hodnocení.
Když jsem si slabikář prohlížela nyní, byla jsem mile překvapena, jak uceleně a čistě působí - jsou v něm totiž ilustrace od jedné ilustrátorky, nepracuje s fotkami, má bílé pozadí a spoustu prostoru kolem. Je to velmi dobře zpracovaný slabikář, hodně jsem se jím inspirovala - zvláště tím tak důležitým volným prostorem „kolem“ pro možnou dětskou tvorbu, protože moje nejsilnější vzpomínka na slabikář je právě ta, kdy jsme ho po skončení první třídy s bratrem "vylepšili" našimi malůvkami.
 

Děkuji za rozhovor.

Katrin Bittnerová

Více informací o Slabikáři – do světa slov na http://www.studentskydesign.cz, http://www.designcabinet.cz/narodni-cena-za-studentsky-design-2018-excelentni-studentsky-design-ziskali a http://www.designcabinet.cz/zvlastni-ceny-narodni-ceny-za-studentsky-design-2018-ziskali

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu